highschoolusa2014.reismee.nl

Geslaagd: Hoe leg ik dit goed uit?

Als het goed ishebben alle eindexamen kandidaten afgelopen week een positieve uitslag gekregen:GESLAAGD!
Van harte gefeliciteerd!! Je bent door het dolle heen, zet foto's van de traditionele vlag met boekentas op Facebook en laat de hele wereld weten dat je na al die jaren hard werken eindelijk geslaagd bent! Hartstikke leuk natuurlijk, maar vergeet niet dat je voor deelname aan het High School programma in Amerika officieel niet 'graduated' mag zijn voor High School.

Hoe zit dit precies in elkaar en hoe leg je bij vragen van je gastgezin of school uit wat deze 'vlag met boekentas' betekent zonder in de problemen te komen?

Indien je geslaagd bent voor het VMBO of de HAVO ben je volgens Amerikaanse begrippen nog niet helemaal klaar met 'High School'. Je kunt immers nog op een hoger niveau verder gaan op de middelbare school. In Amerika ben je pas geslaagd als er geen mogelijkheid meer is om op de middelbare school verder te studeren (bijvoorbeeld als je in Nederland je VWO diploma hebt behaald). Dan pas ben je officieel 'graduated from High School'. Indien dit het geval is mag een Amerikaanse High School je niet meer aannemen als uitwisselingstudent, vandaar dat VWO studenten die hun VWO diploma hebben gehaald, zijn uitgesloten van het programma.

Indien je echter toch het woord 'graduated' laat vallen, zal een school in Amerika je niet meer willen/mogen aannemen en/of je plaatsing laten vallen. Ook indien je al in Amerika bent en de school al is begonnen! Pas hier dus heel erg mee op!

Enkele tips om uitleg te geven aan school en/of gastgezin:

• Zeg 'I finished my level of High School' of 'I passed important exams for my High School level' ;
  • Neemnooithet woord 'graduated' of 'graduation' in de mond vóór en tijdens je High School jaar in Amerika;
  • Vertel 'In the Netherlands our school system is different and we have different levels with exams' ;

Je liegt op deze manier niet, maar legt uit dat onze schoolsystemenverschillend zijn en dat je volgens Amerikaanse begrippen nog niet geslaagd bent maar enkel een 'level' hebt afgerond. Indien je toch het woord 'graduation' gebruikt, neem je dus het risico dat scholen je per direct van school sturen en je plaatsing wordt ingetrokken. Ook al leggen wij uit dat het school systeem verschillend is, scholen kunnen erg rigoureus en strikt zijn en liever het zekere voor het onzekere willen nemen.

Heb je toch nog vragen? Mail ons dan gerust!
Voor diegene die zijn geslaagd nogmaals een dikke: PROFICIAT!

Groetjes,
Jessica, Marjolein, Susanne en Lana